Hi.

Welkom op de site van Studio-T

Jett Rebbel "De ballast moet overboord"

Jett Rebbel "De ballast moet overboord"

Een genie is vaak onnavolgbaar. De toekomst zal leren of Jett Rebel ook daadwerkelijk deze benaming krijgt. Begin dit jaar verscheen zijn nieuwe album Trucker. Het is onderdeel van een eigengereid drieluik, waarvan de andere twee delen ook in 2016 het levenslicht zullen zien. Jazzism mocht exclusief meelopen met Jelte Tuinstra.

Een regenachtige dinsdag in Bergen op Zoom, in het plaatselijke poppodium Gebouw-T gaat alles zijn gangetje. Beneden vergaderen een aantal vrijwilligers en boven repeteren lokale bands in de repetitieruimtes. Een paar deuren verderop zit een jonge knul in zijn eentje achter een enorme opnametafel. Niet zomaar een tafel, maar een ouderwetse analoge, een klassieke SSL4000E. Het zegt u wellicht niets, maar het is een geluidstafel waarmee de groten der aarde hun hits opnamen. Met het exemplaar in Bergen op Zoom werd zelfs het Live Aid-concert in het Londense Wembley in 1985 opgenomen. De jonge knul achter die tafel blijkt niemand minder dan Jelte Tuinstra te zijn. Hier zwoegt hij met hulp van de ervaren geluidstechnicus Cees Snellink aan nieuw werk en daarvoor heeft hij een enorme hoeveelheid nieuwe nummers meegenomen. Jelte heeft weinig tijd, al wil hij toch wel wat kwijt. “Ik wil mijn songs uitkleden, de ballast moet overboord.”

Baby Tiger Records
Een paar maanden later zitten we weer in dezelfde studio. Jetts nieuwe album Trucker is net uit. Het is het eerste kindje van een drieling die stukje bij beetje later dit jaar het leven zal zien. De sfeer is koortsachtig. Niet alleen is Jelte benieuwd naar de reacties op zijn nieuwe pronkstuk, in Gebouw-T stoomt hij ook zijn nieuwe band klaar voor een grote clubtour. “Ik heb het hier in Bergen op Zoom ook voor mijn allereerste clubtournee gedaan en dat is mij
prima bevallen. Ik overnacht met mijn band in een lokaal hotel aan de Grote Markt. Het is één groot feest.” Voor de gelegenheid heeft hij zijn haar laten bleken. Het ranke lijf is gestoken in een ruimvallend hemdje. “Kijk eens wat erop staat: Baby Tiger Records. Dat is mijn eigen label en daar ben ik heel trots op.” Wat opvalt is dat hij een stuk rustiger oogt dan ten tijde van de release van zijn eerste volwaardige debuutplaat Hits For Kids.

Perfectionist
Het is precies drie uur voor de eerste show van zijn nieuwe tournee die hem deze zomer langs talloze grote zalen en festivals zal brengen. Jelte etaleert zich als een absolute perfectionist die precies weet waar hij met zijn muziek naartoe wil. Dat blijkt tijdens de laatste doorloop, vooral de eindjes en overgangen klinken nog wat rommelig. Dat ontgaat hem niet en hij grijpt meteen kordaat in. “Kom op! Dit soort fouten mogen vanavond niet gemaakt worden. We weten toch wel waar we mee bezig zijn?” Een paar seconden later huppelt hij weer met zijn Gibson SG in de aanslag over het podium. ’s Avonds is de zaal tot aan de laatste plek uitverkocht. 750 man zijn samengepakt in de sfeervolle zaal. Het zal een lange avond worden. Pas na ruim drie uur stapt Jelte het podium af. Hij valt zijn band, zijn manager en geluidstechnicus Snellink in de armen. Tussen alle bedrijven door wil hij best met Jazzism praten en poseert hij gewillig voor de camera.

Trucker 
“De songs van mijn nieuwe album Trucker heb ik allemaal thuis in Soesterberg opgenomen, hier heb ik alles gemixt. Ik weet nog dat Cees mij twee jaar terug deze studio voor het eerst liet zien en tja, zo’n plek vergeet je niet snel. Die geluidstafel is zo bijzonder en de sfeer in deze studio is uniek. Ik voel me hier erg op mijn gemak. Daarbij komt dat ik ook mijn eerste clubtour hier helemaal heb voorbereid, dat was toen een bijzondere en spannende periode. De sfeer was hier echter zodanig relaxed dat ik absoluut terug wilde keren. Kijk, dit keer heb ik alles zelf gedaan. Dat was wel superspannend, maar ik besefte ook goed dat ik de enige was die deze songs zou kunnen mixen. Gelukkig was Cees erbij om mij met de technische kant te helpen. We zitten wat betreft muzieksmaak op dezelfde golflengte. Daarbij kreeg ik alle vrijheid. Ik had een eigen sleutel van Gebouw-T en de studio en kon tot diep in de nacht mijn gang gaan. Dat kan niet in elke studio. Ik begon vaak in de middag en werkte door tot de volgende ochtend.

Tussendoor ging ik dan even een halfuurtje op de bank liggen. Soms heb ik hier ook geslapen, want mijn werkuren zijn natuurlijk niet echt normaal. Daarnaast is het fi jn om ver van huis te werken, ook samen met mijn band. Het is geweldig als je gewoon een hele week een poppodium tot je beschikking hebt waar je alle vrijheid geniet en alles tot in de puntjes kan voorbereiden.” Snellink vult aan: “Wat ik leuk vind aan Jelte is dat hij een jonge vent is die weet wat hij wil. Ik leid in Gebouw-T jonge enthousiaste geluidsmensen op. Net zoals Jelte hier alle ruimte kreeg om met zijn band te repeteren en zijn show op te tuigen, gaan we dat ook met andere jonge muzikanten van het conservatorium van Amsterdam doen. Wat Jelte doet, is van een hoog niveau. Dat staat buiten kijf. Hij is een voorbeeld voor veel van zijn generatiegenoten. Hij heeft iets van: fuck the money! Hij wil gewoon geweldige muziek maken en dat is uniek.”

Repetities opnemen 
“Gisteravond heb ik nog naar de opnames van de repetities geluisterd. En dat is in de voorbereiding op een grote tournee geweldig om te doen. Als we straks eenmaal vertrokken zijn, is er tussendoor nog maar weinig ruimte om zaken aan te passen. Ik vind het gewoon belangrijk om sterk in mijn schoenen te staan. Bij de eerste grote clubtour zaten we vooraf in een aantal repetitiehokken in Amsterdam. Daar heerst toch vaak een kille sfeer en heb je te maken met een schel en hard geluid. Daarnaast konden we maar maximaal twee blokken van zes uur pakken, terwijl ik het liefst acht tot tien uur wil repeteren. Dan is er ook tijd voor andere dingen. Tijdens een tour spreek je elkaar immers nauwelijks meer. Dat klinkt gek: je ziet elkaar elke dag, maar aan echt gezellige momenten kom je niet toe.”

ELO-referenties 
“Er zijn wat abstracte dingen van de Electric Light Orchestra-sound die ik gebruik. Ik kan soms echt obsessief naar platen luisteren en dat had ik dus ook bij ELO. Dan luister ik vijf keer op een dag naar een bepaalde plaat. Tijdens een roadtrip heb ik die albums gekocht. Eigenlijk alleen voor de hits, maar als je alle nummers achter elkaar luistert hoor je wat het idee achter zo’n plaat is. Dat is echt magnifi ek.” Jeff Lynne van ELO is een idealist. Ben jij dat ook? Je hebt dezelfde ‘do it yourself’-mentaliteit als hij en als bijvoorbeeld Frank Zappa. “Die bewonder ik erg in Lynne, maar zeker ook in Zappa. Zappa speelde met mensen die een heel karakteristiek geluid hadden. En hij slaagde er in om juist dat onderdeel van zijn sound te maken. Luister
bijvoorbeeld naar de dingen die hij met George Duke opnam. Ik ben een groot fan van George Duke. Hij en Zappa wisten hun hoogtepunt te bereiken op het moment dat ze samenwerkten. Hun eigenheid kwam aan bod en zij versterkten elkaar enorm. Daarna heb je zowel Zappa als Duke nooit meer zo goed gehoord. Dat had ik ook bij Steve Vai, één van Zappa’s gitaristen. Wat een geweldenaar is dat, hij heeft ook nooit beter geklonken dan bij Zappa.”

Frank Zappa-straatje 
“Dat hele idee van een enorme body of work, zoals die van Zappa, is natuurlijk prachtig. Hij heeft werkelijk alles opgenomen en de anekdotes zijn ook geweldig. Ik hoorde ooit een verhaal dat zich in de jaren zestig afspeelde. Frank werd gevraagd om voor een film een geluidsopname te maken van een vrouw die seks heeft. Daar kreeg hij behoorlijk wat geld (honderd dollar, red.) voor. Uiteindelijk heeft de FBI al zijn muziek in beslag genomen. Hij was er gewoon ingeluisd, omdat ze een vermoeden hadden dat hij porno grafische films maakte.
Dat is zo fascinerend, want daardoor weet je dat er nog een hele bibliotheek aan ontbrekende muziek is. Ik schrijf ook veel meer dan ik daadwerkelijk uitbreng.”

Productiestrategie 
“Vorig jaar heb ik geen studioalbum uitgebracht, maar wel veel geschreven. Echt, ik heb complete platen liggen. Ik weet dat het niet zo van deze tijd is. Tegenwoordig neem je een plaat op en besteed je erg veel tijd aan promotie. Wat ik nu doe, is wellicht niet zo slim. Ik zit op zo veel shit en daardoor ontstond er frustratie, maar ook drang om het toch uit te brengen. Ik heb talloze cd’s gemaakt die op het moment dat ik ze maakte midden in die tijd stonden, maar de urgentie gaat zo snel voorbij. Als het geen statement meer is, vind ik het niet meer interessant. Al die dingen zijn dan ook nooit uitgekomen. Maar om urgent te blijven, wil ik in de toekomst wel gewoon continu albums uitbrengen.”

Propvolle agenda 
“Ik ga de komende tijd hard werken aan de twee albums die dit jaar moeten verschijnen. Maar dit is niet eenmalig hoor, in de toekomst wil ik dit blijven doen. Als ik in een lekkere flow zit, zitten er zelfs wel meer dan drie platen per jaar in. Nu bouw ik een eigen studio en heb ook een eigen opnametafel gekocht, zodat ik niet meer van achter een computertje hoef op te nemen. Ik weet nog dat ik naar Den Bosch ging om een portastudio te bekijken die ik op Marktplaats had gezien. De verkoper bleek een erg gezellige gozer te zijn met een goede muzieksmaak. Mijn hele familie komt uit Den Bosch, dus voor mijn gevoel klopte alles. Na een gezellige avond met mijn neefje, ben ik helemaal pumped up naar huis gegaan. Die nacht ben ik meteen met de opnames begonnen, ik kreeg er zo veel lol in. Het kost veel discipline om op analoge apparatuur te werken, maar dat zie ik echt als een reis.”

Humor 
“In het dagelijks leven ben ik wel een grappenmaker. Een song zoals Truckers Towel sluit goed aan bij bijvoorbeeld Zappa of bij The Tubes (Amerikaans avant-garde band, red.) en ik ben blij dat ik dan zoiets kwijt kan. Ik hanteer tekstueel soms bewust een kortzichtigheid om een punt te maken. Dan zet ik op een overdreven manier mijn hakken in het zand. Vaak is het goed om extremen te gebruiken om iets duidelijk te maken. Met elke song op Trucker heb ik een sterke band. Simpelweg omdat ik uit zo veel materiaal kon kiezen. Alleen de songs die iets persoonlijks voor mij betekenen, halen een plaat. Niks staat zonder reden op Trucker en dat blijf ik zo doen.”

 

Gebouw-T was voor Jett Rebel dé plek om in alle rust en vrijheid aan zijn nieuwe album 'Trucker' te kunnen werken. Jazzism sprak de zanger en schreef er een mooi artikel over.

De Staat live in Gebouw-T

De Staat live in Gebouw-T

Tim Knol opent opnamestudio in Gebouw-T

Tim Knol opent opnamestudio in Gebouw-T